Groo The Wanderer

Pierwotnie opublikowano na stronie 01 sierpnia 2016

W trzecim numerze magazynu “Z.N.A.K.” przedstawiłem komiks Jack’a Kirby i Steve’a Gerbera Duck the Destroyer”.

W pierwszym zeszycie tej serii, obok Kaczora Niszczyciela, jako uzupełnienie objętości wydania, zadebiutowała jeszcze inna postać. Był to Groo The Wanderer. W przeciwieństwie do tytułowej postaci zeszytu, która została wykreowana w określonym celu (czytaj w Z.N.A.K. nr 3), na przestrzeni lat Groo doczekał się własnych serii, wydań zbiorczych, kart kolekcjonerskich, cross-over’a z Conanem.

Twórcą Groo jest Sergio Aragonés. Wymyślił tę postać już w latach 70-tych XX wieku. Jednak ze względu na to, że wydawcy nie zezwalali twórcom na zachowanie praw autorskich do wykreowanych przez nich postaci, czekał on na nadarzającą się możliwość. Ta pojawiła się w roku 1981 przy okazji komiksu „Duck The Destroyer”, który niezależna oficyna Eclipse Comics opublikowała z intencją zebrania funduszy na obronę praw autorskich Steve’a Gerbera do postaci Howard The Duck. Kilka miesięcy później Groo pojawił się w numerach 4 i 5 serii „Starslayer” wydawanej przez Pacific Comics. W roku 1982 Pacific Comics rozpoczęło publikację regularnej serii „Groo The Wanderer”, która po ośmiu zeszytach „przeszła” do Eclipse (jeden zeszyt), dalej do filii Marvel Comics Group – Epic Comics (120 zeszytów), potem do Image Comics (dwanaście zeszytów), by ostatecznie w roku 1998 znaleźć się pod szyldem Dark Horse.

Od samego początku, przy tworzeniu historii Groo, z Sergio Aragonés współpracuje Mark Evanier, który pisze wszystkie dialogi.

Postać Groo jest parodystyczną odpowiedzią na serie komiksów z cyklu miecza i szpady, a w szczególności tych o Conanie.

Posiadając wyjątkowe zdolności w posługiwaniu się dwoma katanami Groo zarabia na życie jako najemnik lub, odkładając miecze na bok, podejmując się różnych drobnych prac. Jest on totalnym, prostolinijnym głupkiem, który wogóle nie potrafi zrozumieć otoczenia oraz sytuacji w których się znajduje i który bez namysłu rzuca się w wir walki. Mimo tego, że do życia jest nastawiony pokojowo, uwielbia bójki (drobne i wielkie bitwy), które sam powoduje lub, w których z własnej inicjatywy staje po jednej ze zwaśnionych stron ostatecznie ze szkodą dla obu, gdy w trakcie walki zapomina po której stronie stoi. Często staje się narzędziem w rękach innych ludzi. Przy swojej głupocie, jak magnes, ściąga na siebie kłopot za kłopotem. Najczęściej, mając dobre zamiary doprowadza do jatki za jatką i do destrukcji wszystkiego wokoło. W świecie, w którym przeżywa swoje przygody, a który przypomina średniowieczną Europę (chociaż zawędrował także do Afryki, Japonii czy Bliskiego Wschodu), i który również zamieszkują dinozauropodobne istoty, znany jest z tego, że jego pojawienie się oznacza sterty trupów i zgliszcza. Już tylko wieść o jego możliwym przybyciu powoduje panikę we wsiach i miastach. Jedne przygody Groo kończą się pozostawianymi w tyle destrukcją i haosem przy jego braku świadomości o tym. W innych ucieka przed ścigającym go rozwścieczonym tłumem. Ale zawsze jest on przekonany o tym, że to co zrobił to zrobił najlepiej jak potrafi.